„Lekturownik – niezbędnik ucznia” - innowacja pedagogiczna
Rodzaj innowacji: metodyczna
Czas trwania innowacji: rok szkolny 2022/2023 z możliwością kontynuacji w kolejnych latach
Oddziały, w których będzie realizowana innowacja: klasa IV i klasa V
Opis innowacji
|
|
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej
|
Innowacja ta polega na stworzeniu zeszytu lekturowego do każdej omawianej na lekcjach j. polskiego lektury. Dzięki temu uczeń będzie miał posegregowane notatki. W każdej chwili będzie mógł sięgnąć po dany zeszyt lekturowy i przypomnieć sobie najważniejsze informacje. Lekturownik to doskonały sposób na powtórki przed egzaminem ósmoklasisty. Uczy systematyczności. Uczniowie zgromadzą przygotowane pod nadzorem nauczyciela notatki o autorze lektury, czasie powstania, gatunku i rodzaju utworu literackiego, uzupełniają przygotowane przez nauczyciela karty pracy w formie sketchnotingu. Będą mogli, dzięki swojej kreatywności i zdobytej wiedzy, tworzyć notatki wizualne i tradycyjne, zdobywać nowe informacje o dziele literackim, dzielić się wrażeniami po lekturze, systematyzować zdobytą wiedzę. |
Cele ogólne innowacji pedagogicznej |
- zwiększenie motywacji do nauki języka polskiego, - rozbudzenie pasji do czytania i nauki języka polskiego, - uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się, - rozwijanie w uczniu poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości, - wdrażanie uczniów do samodzielności i systematyczności w procesie uczenia, - kształtowanie kreatywności i umiejętności twórczego myślenia, - przygotowanie młodzieży do odbioru literatury pięknej, - wykształcenie w uczniu przekonania o celowości podejmowanych działań i celu, jakim jest nauka sama w sobie, - motywowanie do nauki, -wprowadzenie poczucia odpowiedzialności za własne uczenie się, -aktywizowanie uczniów do podejmowania samodzielnych decyzji oraz działań, - zdobycie umiejętności redagowania notatek, - dbanie o estetykę. |
Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej |
Dla ucznia: - podniesienie motywacji do nauki języka polskiego, - rozwój pasji i zainteresowań uczniów, - rozwój umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem, - przyzwyczajanie się do systematycznej pracy w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Dla szkoły: - wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych, - budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców jako placówki, która dba o rozwój kreatywności dzieci i promuje czytelnictwo. Dla nauczyciela: - poczucie satysfakcji ze współpracy z uczniami, - zdobycie nowego doświadczenia, - doskonalenie swojego warsztatu pracy. |
Opis innowacji pedagogicznej |
Zeszyt zwany „Lekturownikiem” jest przede wszystkim samodzielnie stworzoną pomocą dydaktyczną dla uczniów, który przyda się w nauce i będzie doskonałym skryptem przed sprawdzianem ósmoklasisty. To zbiór informacji o lekturach (bohaterach, problematyce, motywach, epokach) zebrany w jednym miejscu, przygotowany samodzielnie w kreatywnej, często ciekawej graficznie formie lub z wykorzystaniem formy sketchnotingu. W każdym „Lekturowniku” będą stałe elementy, udostępnione przez nauczyciela i/lub samodzielnie wykonane przez ucznia: - tytuł i autor lektury; - krótka notatka biograficzna autora, przedstawiona np. w formie osi czasu lub mapy myśli z wykorzystaniem zdjęć i rysunków; - rodzaj i gatunek literacki - może być przedstawiony za pomocą symboli; - elementy świata przedstawionego; - problematyka utworu; - refleksja dotycząca omawianego utworu; - ciekawe i znane cytaty. |
Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej |
- rozmowy z uczniami o tym, co im się podobało, czego się nauczyli, co zapamiętali, - obserwacja pracy i zaangażowania uczestników innowacji, ocena za wkład włożony w przygotowanie lekturo wnika, - testy/wypracowania dotyczące treści lektur obowiązkowych i uzupełniających.
Działania te pozwolą ocenić stopień realizacji zamierzonych celów, wyciągnąć wnioski i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły. |