Prywatna Szkoła Podstawowa ICO w Tomaszowie Lubelskim

ul. Króla Zygmunta 63

22-600 Tomaszów Lubelski

tel. 84 664 20 25     tel. kom.798 327 386

 

Adres

ul. Króla Zygmunta 63


22-600 Tomaszów Lubelski


tel. 84 664 20 25     tel. kom.798 327 386


 


Statystyki

  • Odwiedziło nas: 331688
  • Do końca roku: 255 dni
  • Do wakacji: 62 dni

Kalendarium

Sobota, 2024-04-20

Imieniny: Agnieszki, Amalii

„Lekturownik – niezbędnik ucznia” - innowacja pedagogiczna

Rodzaj innowacji: metodyczna

Czas trwania innowacji: rok szkolny 2022/2023 z możliwością kontynuacji w kolejnych latach

Oddziały, w których będzie realizowana innowacja: klasa IV i klasa V

 

 

Opis innowacji

 

Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej

 

 

 

Innowacja ta polega na stworzeniu zeszytu lekturowego

do każdej omawianej na lekcjach j. polskiego lektury. Dzięki temu uczeń będzie miał posegregowane notatki.

 W każdej chwili będzie mógł sięgnąć po dany zeszyt lekturowy i przypomnieć sobie najważniejsze informacje. Lekturownik to doskonały sposób na powtórki

 przed egzaminem ósmoklasisty. Uczy systematyczności. Uczniowie zgromadzą przygotowane pod nadzorem nauczyciela notatki o autorze lektury, czasie powstania, gatunku i rodzaju utworu literackiego, uzupełniają przygotowane przez nauczyciela karty pracy w formie sketchnotingu.  Będą mogli, dzięki swojej kreatywności i zdobytej wiedzy, tworzyć notatki wizualne i tradycyjne, zdobywać nowe informacje o dziele literackim, dzielić się wrażeniami po lekturze, systematyzować zdobytą wiedzę.

Cele ogólne innowacji pedagogicznej

- zwiększenie motywacji do nauki języka polskiego,

- rozbudzenie pasji do czytania i nauki języka polskiego,

- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się,

-  rozwijanie w uczniu poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,

- wdrażanie uczniów do samodzielności i systematyczności w procesie uczenia,

- kształtowanie kreatywności i umiejętności twórczego myślenia,

- przygotowanie młodzieży do odbioru literatury pięknej,

- wykształcenie w uczniu przekonania o celowości podejmowanych działań i celu, jakim jest nauka sama

w sobie,

- motywowanie do nauki,

-wprowadzenie poczucia odpowiedzialności za własne uczenie się,

-aktywizowanie uczniów do podejmowania samodzielnych decyzji oraz działań,

- zdobycie umiejętności redagowania notatek,

- dbanie o estetykę.

Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej

Dla ucznia:

- podniesienie motywacji do nauki języka polskiego,

- rozwój pasji i zainteresowań  uczniów,

- rozwój umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem,

- przyzwyczajanie się do systematycznej pracy w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników.

Dla szkoły:

- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych,

- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców jako placówki, która dba o rozwój kreatywności  dzieci i  promuje czytelnictwo.

Dla nauczyciela:

- poczucie satysfakcji ze współpracy z uczniami,

- zdobycie nowego doświadczenia,

- doskonalenie swojego warsztatu pracy.

Opis innowacji pedagogicznej

Zeszyt zwany „Lekturownikiem” jest przede wszystkim samodzielnie stworzoną pomocą dydaktyczną dla uczniów, który przyda się w nauce i będzie doskonałym skryptem przed sprawdzianem ósmoklasisty. To zbiór informacji

o lekturach (bohaterach, problematyce, motywach, epokach) zebrany w jednym miejscu, przygotowany samodzielnie

w kreatywnej, często ciekawej graficznie formie lub z wykorzystaniem formy sketchnotingu.

W  każdym „Lekturowniku” będą stałe elementy,  udostępnione przez  nauczyciela  i/lub samodzielnie wykonane przez ucznia:

- tytuł i autor lektury;

- krótka notatka biograficzna autora, przedstawiona np.

w formie osi czasu lub mapy myśli z wykorzystaniem zdjęć i rysunków;

- rodzaj i gatunek literacki - może być przedstawiony

za pomocą symboli;

- elementy świata przedstawionego;

- problematyka utworu;

- refleksja dotycząca omawianego utworu;

- ciekawe i znane cytaty.

Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej

- rozmowy z uczniami o tym, co im się podobało, czego się nauczyli, co zapamiętali,

- obserwacja pracy i zaangażowania uczestników innowacji, ocena za wkład włożony w przygotowanie lekturo wnika,

- testy/wypracowania dotyczące treści lektur obowiązkowych i uzupełniających.

 

Działania te pozwolą ocenić stopień realizacji zamierzonych celów, wyciągnąć wnioski i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

   

               

 

 

 

 

 

 

301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.