Innowacja pedagogiczna „Moja przyszłość na moich zasadach, czyli poznaję różne zawody”
Rodzaj innowacji: programowa
Czas trwania innowacji: rok szkolny 2022/2023 z możliwością kontynuacji w kolejnych latach
Oddziały, w których będzie realizowana innowacja: klasy I - VIII
Opis innowacji
|
|
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej
|
Celem innowacji jest uświadomienie uczniom jak ważne jest planowanie swojej ścieżki edukacyjnej, aby w przyszłości móc wykonywać wybrany przez siebie zawód, a także pokazanie, jak wygląda praca ludzi w różnych zawodach w praktyce. |
Cele ogólne innowacji pedagogicznej |
- rozwijanie zainteresowania uczniów różnymi zawodami, - budowanie szacunku uczniów wobec ludzi różnych profesji, - rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji, - stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji, - kształtowanie u uczniów postawy przedsiębiorczości i kreatywności, - uświadamianie odpowiedzialności człowieka za jego pracę, - zdobywanie wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny i atrakcyjny dla uczniów; |
Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej |
Dla ucznia: - podniesienie motywacji do nauki, - docenienie wartości różnych zawodów i profesji, - poznanie specyfiki pracy poszczególnych osób wykonujących różne zawody, - ukierunkowanie i pomoc w wyborze profilu/rozszerzenia w szkole ponadpodstawowej; Dla szkoły: - wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez uatrakcyjnienie zajęć, - budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców jako placówki, która dba o rozwój kreatywności dzieci i młodzieży, - zaspokajanie potrzeb poznawczych i poszerzenie zainteresowań uczniów; Dla nauczyciela: - poczucie satysfakcji ze współpracy z ludźmi z różnych środowisk zawodowych, - zdobycie nowego doświadczenia, - doskonalenie swojego warsztatu pracy. |
Opis innowacji pedagogicznej |
Podczas trwania roku szkolnego będą zapraszani na zajęcia osoby wykonujące różne zawody. W zależności od tematyki i prezentowanego zawodu zajęcia będą realizowane w poszczególnych klasach lub będą przeznaczone dla uczniów całej szkoły. Uczniowie będą brać czynny udział w zajęciach. Będą mieli możliwość zapoznać się z przedmiotami, akcesoriami, narzędziami pracy używanymi na co dzień przez przedstawicieli różnych profesji. Ponadto będą poznawać różne zawody od strony teoretycznej, czyli poznawać wymagania na dane stanowisko, sposób rekrutacji, zakres obowiązków, odpowiedzialność za wykonywaną pracę itp. |
Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej |
Realizacja treści obejmujących innowację będzie poddana ewaluacji z wykorzystaniem opracowanych narzędzi, a uzyskane wyniki wykorzystane zostaną do doskonalenia pracy szkoły. Poziom zdobytych przez uczniów wiadomości i umiejętności będzie analizowany w trakcie trwania obserwacji podczas realizacji innowacji. Efekty naszej pracy będziemy analizować w oparciu o: - badanie poziomu zadowolenia dzieci i młodzieży poprzez przeprowadzane rozmowy, - fotoreportażu na stronie internetowej oraz profilu facebook szkoły. |
Finansowanie innowacji pedagogicznej |
Nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów przez szkołę. |